Propostas para a estimulación da linguaxe oral
Hoxe subimos ao Blogue unhas recomendacións elaboradas por Gloria a especialista en Audición e Linguaxe para estimular a linguaxe oral. Agardamos que vos sirvan de axuda:
PROPOSTAS PARA ESTIMULAR A LINGUAXE ORAL NA CASA
INTRODUCCIÓN
Ao longo do día aparecen gran número de situacións nas que a través do xogo pódese desenvolver a
linguaxe do neno ou nena. Estes días
de estancia na casa podemos aproveitar para etimular a linguaxe oral en
familia, sempre de xeito lúdico e integrado nas actividades cotiás.
1-HABILIDADES AUDITIVAS
-Identificar
sons usuais da natureza, animais, obxectos, feitos e fenómenos da vida cotiá (voces de familiares
ou persoas coñecidas, ruídos da cociña, ruídos da rúa…)
-Chamar a
atención sobre algúns sons e pedir silencio para oír mellor.
2-FONOLÓXICO
-Mastigar (non
purés, bocadillos,
chicles...)
-Non reforzar
(utilizando o adulto a mesma “lingua de trapo”) a expresión defectuosa por
graciosa que nos pareza.
-Non
obrigarlle a repetir de forma continuada palabras mal pronunciadas. Repetilas
ben o adulto.
-Xogos de
soprar:
Inflar as meixelas e deixar saír o aire.
Inflar globos.
Estender e facer soar matasogras.
...
Realizar
onomatopeas (en forma de xogo) de animais diversos: galo, galiña, rebuzno do burro,
muxido da vaca, coches, motos...
-Facer gárgaras.
-Adiviñar palabras sen
pronunciar, facendo que o/a nena/o se fixe na
articulación dos fonemas.
3-MORFOSINTÁCTICO
Lerlle
pequenos contos ou relatos infantís. Aproveitar despois para que a/o neno/a o
conte a outro familiar.
4-SEMÁNTICO
-Xogar ao “Veo, veo” (pódese
probar a xogar a adiviñar segundo o inicio do nome do obxecto a adiviñar,
“empeza polo son pla”).
-Esconder
cousas e logo darlle pistas para que as encontre.
-Cando salga
de paseo, facéndolle observar todo o que ten a o seu redor.
-Aproveitar
unha excursión ao campo ou unha saída para conversar, ampliar vocabulario.
-Xogar a
palabras encadeadas.
5-PRAGMÁTICO
-Aproveitar
calquera ocasión (como as tarefas da casa, a observación de prendas de
vestir no armario, os mobles dunha habitación ou os cores...)
para proporcionar mensaxes claros e breves, sempre colocándose á altura dos seus
ollos.
-Nunca se lle
debe ignorar, hai que escoitarlle atentamente, non interromperlle e responder
as súas preguntas,
convertendo a comunicación nun pracer.
-Os nenos
aprenden moito por imitación, polo tanto cando fale co seu fillo/a, fágao a modo,
pronunciando correctamente sen dar gritos.
-Non responder
por el ou ela e deixar que se exprese libremente.
-Non facer de
intérprete con ela
ou el ante outras persoas.
ORIENTACIÓNS XERAIS
1-Respiración: convén que presten atención para comprobar se o neno ou nena respiran habitualmente pola boca. É importante que se
lle ensinen a limparse as mucosidades do nariz soándose axeitadamente,
evitando que as inspiren ou traguen. Os xogos de sopro (apagar unha vela, usar
pitos, trompetas, matasogras, facer pompas de xabón) son apropiados
para mellorar a capacidade respiratoria. Procuren educalo para que non grite ao
falar.
2-Alimentación: Procuren que as nenas e os nenos
tomen alimentos sólidos que esixan certo esforzo ao mastigar (froita a mordiscos, pan de barra...) para fortalecer os músculos da cara e da
boca. Pódense realizar
xogos de imitación de xestos: sorpresa, medo, caras de animais, caras grotescas, coa
lingua en distintas posicións...sempre como un xogo, sen forzarlle.
3-Audición: É importante facer ao neno ou nena consciente do mundo sonoro que lle
rodea ensinándolle a diferenciar os diversos ruídos do ambiente; por
exemplo, facerlle notar os distintos tonos de timbres: espertador, da porta, do
telefono; pola rúa , os diferentes ruídos que producen as motos, os coches, os autobuses.
4-Vocabulario: Deben falar co seu fillo ou filla sempre que sexa posible, e
estimularlle para que tome iniciativa na comunicación. Procuren
ensinarlle o nome das cousas da súa casa, da rúa, do pobo...e a súa utilidade. Por exemplo, “isto é unha tixola”, “¿para que serve?” “serve para fritir, asar, cociñar” así xurdirán frases coa
palabra: “o meu pai frite un ovo na tixola”...
5-Crear un ambiente comunicativo e
estimulador na casa: Falar co seu
fillo ou filla e mellor que falar ao seu fillo ou filla: Estean
atentos escoitándoo ou escoitándoa sempre que o solicite. Non reforzar a expresión defectuosa por
graciosa que nos pareza.
- Non sexan
excesivamente correctores: Cando a nena ou
neno pronuncie mal limitaranse a dicir a palabra correcta sen obrigarlle a
repetila sempre. Busquen tempo diariamente
para falar co seu fillo ou filla.
- Non “bombardear” ao neno ou nena con preguntas, e cando se llas fagan, fáganllas de forma que non poda contestar, si ou no , senón cunha palabra ou
frase. Deben adaptar a súa linguaxe de forma natural, sen
abusar dos diminutivos e introducindo palabras novas para que vaian
enriquecendo o seu léxico.
- Déixelle
contestar e falar por teléfono con familiares e
amigos.
- Non responda en lugar do seu fillo ou filla cando
se dirixa a el ou ela outra persoa, non interprete o que di. Non facer de intérprete con ela ou el ante outras persoas.
- Deben procurar que non vexa en exceso a televisión.
- Ensinen a utilizar ao seu fillo ou filla as fórmulas de cortesía: “gracias”, “por favor”, “bos días”, “¿pódese?” , “¿molesto?”, “desculpas”... En especial coas
persoas máis próximas: pais, avós, irmáns, tíos, veciñas...
Comentarios
Publicar un comentario